Δευτέρα 25 Ιανουαρίου 2021

Η λογοτεχνία στα χρόνια της πανδημίας ΜΕ ΤΗΝ Τάσα Χαμπή ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

 Η λογοτεχνία στα χρόνια της πανδημίας

ΜΕ ΤΗΝ Τάσα Χαμπή

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: Συμπαντικές Διαδρομές






Αγαπητή Τάσα, καλημέρα. Πρόσφατα κυκλοφόρησε το καινούργιο σας βιβλίο από τις Εκδόσεις Συμπαντικές Διαδρομές. Κάθε χρόνο κυκλοφορούν άπειρα καινούργια βιβλία. Τι πιστεύετε ότι μπορεί να προσθέσει το δικό σας βιβλίο; Για ποιο λόγο κάποιος να το επιλέξει για να το διαβάσει; 



Απάντηση

 Καλημέρα σας. Για αρχή να εκφράσω την ευγνωμοσύνη μου για την ευκαιρία που μου δίνετε να μιλήσω για το νέο μου βιβλίο που έχει  τίτλο «Δυο καρδιές». 

Έχετε δίκαιο ότι υπάρχουν πολλά βιβλία τα οποία μπορεί να ικανοποιήσουν τα ενδιαφέροντα  κάθε αναγνώστη, αυτό είναι αξιοθαύμαστο που στην σημερινή εποχή, που βασιλεύει η υπέρτατη τεχνολογία, ακόμα και στην λογοτεχνία, υπάρχουν άνθρωποι που αγωνίζονται για το βιβλίο με τον “παραδοσιακό” του τρόπο και ρόλο. Να το γράψουν, να το επιμεληθούν, να το τυπώσουν, να το διανέμουν στα βιβλιοπωλεία και να το προωθήσουν με διάφορους τρόπους. 

Οι «Δυο καρδιές»  έχουν σκοπό να ευαισθητοποιήσουν τον αναγνώστη και να τον προβληματίσουν γύρω από το θέμα της διαφορετικότητας την οποία προσπάθησα να μακιγιάρω στην προσωπικότητα  του κάθε ήρωα.  Τα ατομικά ψυχικά, πνευματικά γνωρίσματα και συμπεριφορές που χαρακτηρίζουν τη μοναδικότητα του κάθε ανθρώπου. 

Πόσο εύκολα δεχόμαστε τη διαφορετικότητα χωρίς να την κρίνουμε; Γιατί τις περισσότερες φορές κρατάμε απόσταση από ότι είναι αλλιώτικο από εμάς και τα πιστεύω μας; Για ποιο λόγο η διαφορετικότητα μας προκαλεί ανασφάλεια, και γιατί δεν σκεφτόμαστε συχνά ότι στην ιστορία κάποιου άλλου ίσως εμείς να είμαστε οι διαφορετικοί; Γιατί πολλές φορές νιώθουμε άβολα ή ντρεπόμαστε για το διαφορετικό; Ποιος ορίζει τι είναι και τι περιλαμβάνει το φυσιολογικό;  

Στον δικό μου λοιπόν κόσμο δεν υπάρχει διαφορετικό και η μονάδα μέτρησης της αξίας μας είναι η αγάπη και ο σεβασμός όχι μόνο προς τον εαυτό μας αλλά και προς τους υπόλοιπους ανθρώπους.







Επιλέξετε δύο χαρακτηριστικά αποσπάσματα από το βιβλίο, που να εκφράζουν αυτό που θέλετε να μεταδώσετε στους αναγνώστες, ώστε να μπορέσουν να καταλάβουν πιο εύκολα τον κόσμο του βιβλίου σας. 


Απάντηση


  Είναι δύσκολο μέσα  σε λίγες γραμμές να χωρέσει αυτό που θέλω να μεταδώσω και να εκφράσω. Ωστόσο επέλεξα τα παρακάτω ξεχωριστά για μένα αποσπάσματα:


«  Ήταν ο φίλος που έπλαθε ευνοϊκές συγκυρίες και μου πραγματοποιούσε τα μέχρι τώρα ταριχευμένα μου όνειρα. Θύμωνε όταν με τσάκωνε να είμαι μια απλή περαστική στη δική μου ζωή.   Δεν ήθελε να μελαγχολώ και να στεναχωριέμαι πάνω από τα λείψανα των αναμνήσεων της παιδικής μου ηλικίας. Για αυτό του ήταν δύσκολο να μην  πραγματοποιεί τις επιθυμίες μου. Όταν αντιλαμβανόταν μια αδικία σε  βάρος μου δεν δίσταζε να πάρει το ρόλο του βαθμοφόρου ιππότη και να υπερασπίσει τα δικαιώματα μου». 


«Ο χρόνος θα έκανε το θαύμα του.  Σχεδόν θα διέγραφε τις δυσάρεστες αναμνήσεις αν και θα άφηναν τα αμυδρά αποτυπώματα τους στις ψυχές μας, γιατί στη ταμειακή της καθημερινότητας καταχωρούμε τις στιγμές μας και στην απόδειξη επάνω γραφεί τις εισπράξεις, χαρές, λύπες, καημούς, βάσανα και ελπίδες. Για ρέστα δίνει την αυτογνωσία και την ελεύθερη βούληση και ο κάθε ένας αποφασίζει πώς θα τα αξιοποιήσει».





Πιστεύεται ότι είναι η συγγραφή στάση ζωής; Είναι κάτι που σας χαρακτηρίζει σαν άνθρωπο και επηρεάζει κάθε τομέα της ζωής σας;



Απάντηση

Η συγγραφή είναι αναπόσπαστο κομμάτι από τον εαυτό μου και ναι είναι στάση ζωής. Με επηρεάζει θετικά σαν άνθρωπο, με βοηθά να αναστοχάζομαι και να κάνω την αυτοκριτική μου με πιο καθαρό μυαλό. Η συγγραφή είναι ο τρόπος μου να επικοινωνήσω, να εκφραστώ, να μοιραστώ τις σκέψεις και τα συναισθήματα μου. 






Μιλήστε μας για την υπόθεση του βιβλίου σας, για να μπορέσουν να το γνωρίσουν καλύτερα οι φίλοι αναγνώστες. 


Απάντηση


Η ιστορία ξεκινά με την Μαριάννα, ένα ορφανό και αρκετά μοναχικό κορίτσι που μεγαλώνει σε ένα εκκλησιαστικό ίδρυμα. Μετά από κάποιες δυσάρεστες καταστάσεις, αναγκάζεται να εγκαταλείψει τον χώρο, ανακαλύπτοντας το μυστικό και τη διαφορετικότητα της μονάχης Αβέλας, της μοναδικής πραγματικής φίλης που είχε. Τρομοκρατημένη και σοκαρισμένη κρίνει αυστηρά τη συμπεριφορά της μοναχής, άλλα με την πάροδο του χρόνου  και του νέου της προστάτη, μαθαίνει  την πραγματική αλήθεια για την ζωή της ίδιας και όχι μόνο. Μεγαλώνει, αλλάζει, ωριμάζει, αναθεωρεί και ερωτεύεται. Εμπλέκετε σε καταστάσεις έξω από τα συνηθισμένα, που όμως της χαρίζουν μερίδιο στην ευτυχία…  Μετά από ένα τρομερό γεγονός θα αφήσει πίσω τις αναμνήσεις, στάχτες και δυο καρδιές…




Το βιβλίο σας έχει θεματική τα βαμπίρ. Είναι ένα θέμα που σας συναρπάζει; 



Απάντηση

 Με συναρπάζει το φανταστικό. Τα βαμπίρ, οι μάγισσες, οι νεράιδες, οι λυκάνθρωποι και τα μυθικά πλάσματα. Χωρίς να αποκλείω εννοείται άλλους λογοτεχνικούς προορισμούς.  Κάθε βιβλίο, κάθε ιστορία, πραγματική ή φανταστική έχει να μου χαρίσει κάτι μοναδικό και ανεπανάληπτο.




Είσαστε από εκείνους τους συγγραφείς που πάντοτε κουβαλάνε μαζί τους ένα μπλοκάκι για να καταγράφουν άμεσα κάθε καινούργια ιδέα;


Απάντηση

Παρόλο που πάντα στη τσάντα μου έχω το συγγραφικό μου μπλοκ για σημειώσεις, τον τελευταίο χρόνο γράφω τις ιδέες μου πρόχειρα σε πολλούς και διαφορετικούς τόπους. Στο κινητό μου, στο πίσω μέρος ενός βιβλίου, σε post-it notes. Παρόλα αυτά  αρχίζω να πιστεύω ότι μια καλή ιδέα που αξίζει να γραφτεί δεν θα σβηστεί με τόση ευκολία από το μυαλό μου. 



Την τελευταία χρονική περίοδο όλος ο κόσμος έχει χτυπηθεί από ένα πρωτοφανές ξέσπασμα πανδημίας και ζούμε καταστάσεις που ούτε τις φανταζόμασταν. Η καραντίνα του πληθυσμού σχεδόν σε όλο τον πλανήτη είναι κάτι το πρωτοφανές στην ανθρώπινη ιστορία. 

Εσείς πως ζείτε όλη αυτή την κατάσταση; 

Σε αυτές τις δύσκολες στιγμές πιστεύετε ότι η λογοτεχνία μπορεί να δώσει ελπίδα στους ανθρώπους και να εκφράσει τα προβλήματα τους; 


Απάντηση


Όλη αυτή την κατάσταση της πανδημίας την βιώνω όπως και ο περισσότερος κόσμος. Κάνω υπομονή και ελπίζω για ένα καλύτερο αύριο. Δυστυχώς αμφιταλαντεύομαι μεταξύ δίκαιου και άδικου, σωστού και λάθους.  Έχω τις αμφιβολίες μου στο τρόπο με τον οποίο χειρίζονται την κατάσταση, και τα περιοριστικά μέτρα τα οποία επιβάλλουν καταπατώντας βασικές ανθρώπινες ανάγκες και δικαιώματα, χωρίς να αμφισβητώ τη σοβαρότητα του ιού.  Η λογοτεχνία, το βιβλίο γενικά είναι φάρος. Μπορεί να δώσει πληροφορίες, να μορφώσει, να ψυχαγωγήσει, να κρατήσει συντροφιά και ναι να δώσει ελπίδα στους ανθρώπους.

Σε ευχαριστούμε για τον χρόνο σας. Κάτι τελευταίο που θα θέλατε να πείτε στους αναγνώστες μας; 


Απάντηση

Αυτό που θα ήθελα να πω σε όλους, συμπεριλαμβανομένου και του εαυτού μου είναι να είμαστε πιο δεχτικοί στη διαφορετικότητα και στις πτυχές της.