Κυριακή 17 Ιανουαρίου 2021

Η λογοτεχνία στα χρόνια της πανδημίας ΜΕ ΤΟΝ ΡΑΠΤΗ ΧΡΗΣΤΟ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

 Η λογοτεχνία στα χρόνια της πανδημίας

ΜΕ ΤΟΝ ΡΑΠΤΗ ΧΡΗΣΤΟ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: Συμπαντικές Διαδρομές






Αγαπητέ κύριε Χρήστο , καλημέρα. Πρόσφατα κυκλοφόρησε το πρώτο σας βιβλίο από τις Εκδόσεις Συμπαντικές Διαδρομές, με τίτλο <<Το φως που εξαπλώνεται>>. Κάθε χρόνο κυκλοφορούν άπειρα καινούργια βιβλία. Τι πιστεύετε ότι μπορεί να προσθέσει το δικό σας βιβλίο; Για ποιο λόγο κάποιος να το επιλεξει για να το διαβάσει; 



Απάντηση


Καλημέρα σας. Αρχικά θα ήθελα να σας ευχαριστήσω για το ενδιαφέρον σας για τη συνέντευξη αυτή. Είναι αλήθεια ότι όντως κάθε χρόνο κυκλοφορούν αναρίθμητα λογοτεχνικά βιβλία. Η δική μου ποιητική συλλογή έρχεται να συνενώσει κάποιες τραυματικές συναισθηματικές μου εμπειρίες με το πως έχτισα τον εαυτό μου μέσα από αυτή τη δίνη. Πρόκειται για μια πορεία, από το χάος που επικρατεί συχνά μέσα μας, προς το φως, προς την αφύπνιση της συνείδησης, για να λάβει δράση και να διαποτίσει με την αλήθεια της την πονεμένη ψυχή. Η συλλογή μου είναι εμποτισμένη με όλα τα συναισθήματα -θετικά και αρνητικά- που έχω βιώσει σε διάφορες σημαντικές φάσεις της ζωής μου. Πλήθος πολύχρωμων εικόνων της φύσης έρχεται να ενώσει τις στιγμές αυτές με τη βοήθεια του μεταφορικού λόγου. Το αποτέλεσμα είναι το φως, που μέσω της συγγραφής, εξαπλώνεται στη ζωή μου.



Επιλέξετε δύο χαρακτηριστικά αποσπάσματα από το βιβλίο, που να εκφράζουν αυτό που θέλετε να μεταδώσετε στους αναγνώστες, ώστε να μπορέσουν να καταλάβουν πιο εύκολα τον κόσμο του βιβλίου σας. 


Απάντηση

Το ένα θα είναι σίγουρα το εξής:

<< Ένα πράγμα

      μετράει μόνο:

      ο καθένας να αγαπήσει

      το δικό του ποδήλατο.>>


Και το δεύτερο:

<<Η μόνη ύπαρξη που υποφέρει,

     αυτή που δεν θα λυτρώσει

     το νου, την καρδιά, τα λεπτά

     που έρχονται, τρέχουν, χάνονται

     ανάμεσα στα μαύρα ροδοπέταλα

    των αναμνήσεων που αναβιώνουν•

     που αναβιώνω κάθε μέρα.>>

    

   


Πιστεύεται ότι είναι η συγγραφή στάση ζωής; Είναι κάτι που σας χαρακτηρίζει σαν άνθρωπο και επηρεάζει κάθε τομέα της ζωής σας; 


 Αδιαμφισβήτητα. Η συγγραφή ανασύρει στην εσωτερική μας επιφάνεια, όλα όσα φοβόμαστε να ακούσουμε και να αποδεχθούμε. Για μένα η ποίηση πολλές φορές λειτούργησε ως ψυχοθεραπευτής, υπό την έννοια ότι στο χαρτί πάντα γράφω ακριβώς το τι νιώθω, χωρίς υπεκφυγές ή καλλωπισμούς. Το χαρτί είναι εδώ για να ακούσει και να ανακουφίσει. Θα έλεγα πως ναι, η συγγραφή είναι κάτι που επηρεάζει κάθε τομέα της ζωής μου, αφού πάντα αντλώ πολλά στοιχεία από όλους σχεδόν τους τομείς αυτής.




Μιλήστε μας για την υπόθεση του βιβλίου σας, για να μπορέσουν να το γνωρίσουν καλύτερα οι φίλοι αναγνώστες. 


Η ποιητική μου συλλογή αρχίζει από μια καταγραφή έντονων συναισθημάτων και ηχηρών, πολυδιάστατων εντυπώσεων για τη ζωή. Στη συνέχεια όμως περιγράφω το ταξίδι μου μέσα στη θύελλα μου όπου με τη βοήθεια φανταστικών στοιχείων της φύσης, αρχίζω να πορεύομαι προς το λιμάνι μου. Το δεύτερο μισό του βιβλίου έχει να κάνει με μια ιστορία η οποία είναι γραμμένη σε δώδεκα ποιήματα και διαδραματίζεται στη βόρεια Σουηδία, μιας και είναι μια χώρα που εκτιμώ πάρα πολύ και έχω πάρει πολλές επιρροές από την κουλτούρα της. Στην ιστορία αυτή βλέπουμε πως οι ήρωες σε μια παγωμένη περιοχή της βόρειας Σουηδίας, αγωνίζονται να ανακαλύψουν τον εαυτό τους και να σωθούν τόσο από τις διάφορες φυσικές καταστροφές όσο και από τον ίδιο τους τον εαυτό.




Γιατί επιλέξατε την ποίηση σαν μέσο έκφρασης; Είναι κάτι που θεωρείτε ότι σας δίνει μεγαλύτερη δυνατότητα έκφρασης; Γράφετε και πεζά; 



Θα έλεγα ότι η ποίηση επέλεξε εμένα. Το 2018 άρχισα να γράφω ποιήματα. Μέχρι τότε έγραφα στιχάκια, τύπου για τραγούδια. Εκείνη τη χρονιά βέβαια, ένιωσα μια πολύ δυνατή εσωτερική ώθηση προς της ποίηση. Ο λόγος μου έγινε πιο περιγραφικός, οι εικόνες μου πολυδιάστατες και η επιλογή των λέξεων πήρε την κατεύθυνση του μεταφορικού και υπαινικτικού κυρίως λόγου. Θεωρώ ότι δεν μπορώ να εκφραστώ ειλικρινά και αβίαστα χωρίς την ποίηση, οπότε ναι, μου δίνει μεγαλύτερη δυνατότητα έκφρασης.  Πεζά δεν γράφω αλλά ποιός ξέρει τι μπορεί να φέρει το μέλλον.

 




Είσαστε από εκείνους τους συγγραφείς που πάντοτε κουβαλάνε μαζί τους ένα μπλοκάκι για να καταγράφουν άμεσα κάθε καινούργια ιδέα;


Όχι ένα αλλά τέσσερα. Κουβαλάω όλα τα μικρά σημειωματάρια που έχω, στα οποία γράφω όλα μου τα ποιήματα καθώς και όσες καινούργιες ιδέες έχω, σχετικα με το ποιό βιβλίο να διαβάσω, ποιόν καλλιτέχνη να ακούσω και φυσικά τι θα γράψω στα επόμενα μου ποιήματά.  





Την τελευταία χρονική περίοδο όλος ο κόσμος έχει χτυπηθεί από ένα πρωτοφανές ξέσπασμα επιδημίας και ζούμε καταστάσεις που ούτε τις φανταζόμασταν. Η καραντίνα του πληθυσμού σχεδόν σε όλο τον πλανήτη είναι κάτι το πρωτοφανές στην ανθρώπινη ιστορία. 

Εσείς πως ζείτε όλη αυτή την κατάσταση; 

Σε αυτές τις δύσκολες στιγμές πιστεύετε ότι η λογοτεχνία μπορεί να δώσει ελπίδα στους ανθρώπους και να εκφράσει τα προβλήματα τους; 


 

 Σίγουρο είναι ότι η πανδημία έφερε στο φως πολλά προβλήματα αλλά θεωρώ ότι έφερε και θα φέρει ιδέες για το πως να χαράξουμε νέες διαδρομές, με περισσότερη συνείδηση, συνεισφορά και ενσυναίσθηση. Εγώ ζω με την οικογένειά μου όλο αυτο διάστημα και ενώ οι σπουδές μου δεν επηρεάστηκαν, το ότι είμαι σε ένα σπίτι σε ένα χωριό, συχνά με κάνει λίγο περισσότερο ευάλωτο σε αρνητικές σκέψεις. Ευτυχώς όμως που αφήνω το παράθυρο της τέχνης ανοιχτό μέσα μου συνέχεια και αυτό με γεμίζει πλήρως.

 Προσωπικά πιστεύω πως η λογοτεχνία μπορεί να επιφέρει βαθιές αλλαγές στον τρόπο σκέψης ενος ανθρώπου, αλλά για να γίνει αυτό, πρέπει κάποιος να την εμπιστευθεί και να αφεθεί στις λέξεις της, χωρίς βέβαια να πάψει να καλλιεργεί την ιδιότητα του κριτικού αναγνώστη.




Σε ευχαριστούμε για τον χρόνο σας. Κάτι τελευταίο που θα θέλατε να πείτε στους αναγνώστες μας; 


Η λογοτεχνία δεν μπορεί να αντικατασταθεί. Η δυναμική των εικόνων της, των λέξεων της, των χαρακτήρων της επηρεάζει βαθιά το είναι του ανθρώπου και προσπαθεί να το ερμηνεύσει, μέσω των συγγραφέων της. Να μην διστάζετε να διαβάζετε. Δοκιμάστε με κάτι ανάλαφρο εάν σας είναι πιο εύκολο. Δώστε στο βιβλίο την ευκαιρία να μιλήσει μαζί σας. Κάτι θα κερδίσετε σίγουρα. 

Σας ευχαριστώ πολύ. 



Μπορείτε να αγοράσετε άμεσα το βιβλίο από το ηλεκτρονικό βιβλιοπωλείο μας στο παρακάτω link 

https://www.universepaths.com/product-page/%CF%84%CE%BF-%CF%86%CF%89%CF%82-%CF%80%CE%BF%CF%85-%CE%B5%CE%BE%CE%B1%CF%80%CE%BB%CF%8E%CE%BD%CE%B5%CF%84%CE%B1%CE%B9-%CF%87%CF%81%CE%AE%CF%83%CF%84%CE%BF%CF%82-%CF%81%CE%AC%CF%80%CF%84%CE%B7%CF%82