Πέμπτη 4 Απριλίου 2019

Συνέντευξη Κώστας Σκαράκης για το Φεστιβάλ Όψεις του Φανταστικού 2019 στην Κρήτη

Φεστιβάλ Όψεις του Φανταστικού 2019, Κρήτη, 6-7 Απριλίου

Με την ευκαιρία του φεστιβάλ Όψεις του Φανταστικού 2019 στην Κρήτη, που θα διοργανωθεί στο Ρέθυμνο, το Σάββατο  6 Απριλίου, από τις 19.00 το απόγευμα στο Arokaria café, Σαλαμίνος 7, 2831021442 και στο Ηράκλειο, την Κυριακή  7 Απριλίου, από τις 19.00 το απόγευμα στο Πολύκεντρο νεολαίας, Ανδρόγεω 4, 2813409210 πήραμε μια σειρά από συνεντεύξεις με τους συγγραφείς που θα παρουσιάσουν τα βιβλία τους και τις συμμετοχές τους σε ανθολογίες, για να τους γνωρίσετε καλύτερα.

Ο Κωνσταντίνος Σκαράκης έχει εκδώσει τρία προσωπικά βιβλία στις Εκδόσεις Συμπαντικές Διαδρομές, το «Αθάνατη ρίζα-Μαντινάδες», το «Ασπρόμαυρα παραμύθια και πολύχρωμοι εφιάλτες» και το καινούργιο «Ριπές ευτυχίας σε ρωγμές αγωνίας».  Με την ευκαιρία του Φεστιβάλ  Όψεις του Φανταστικού 2019 στις 6 Απριλίου στο Ρέθυμνο και στις 7 Απριλίου στο Ηράκλειο είχαμε μαζί του μια μικρή κουβέντα για να τον γνωρίσετε καλύτερα.






Ερώτηση: Καλημέρα Κώστα. Θα όριζες τον εαυτό σου ως συγγραφέα, και τι σημαίνει η λέξη συγγραφέας για εσένα; Γενικά τι σημαίνει η συγγραφή για εσένα;

Απάντηση:  Δύσκολη ερώτηση. Με την αυστηρή έννοια του όρου λίγοι είναι οι πραγματικοί συγγραφείς. Αν αναλογιστούμε δηλαδή ανθρώπους που με την πένα τους δημιούργησαν ολόκληρα λογοτεχνικά ρεύματα, έπλασαν καινούριες λέξεις και καινούριους κόσμους, ή κατάφεραν να επηρεάσουν τον κόσμο με το έργο τους. Ιδιαίτερα για τη χώρα μας η λέξη συγγραφέας, κατ΄ εμέ, είναι συνυφασμένη με ανθρώπους όπως ο Καζαντζάκης, ο Παλαμάς, ο Σεφέρης, ο Ρίτσος, ο Βάρναλης, ο Σολωμός, ο Καββαδίας, ο Σαχτούρης, ο Πατρίκιος και αρκετοί άλλοι, οπότε δεν θα κατέτασσα τον εαυτό μου στους συγγραφείς. Θα έλεγα πως είμαι ένας άνθρωπος όπως κι όλοι οι άλλοι που απλώς έχει βρει έναν τρόπο για να γεμίζει τη ζωή του, να αφήσει κάτι πίσω του και να είναι χαρούμενος.


Ερώτηση: Μίλησες μας για τα βιβλία σου. Για ποιο λόγο θα πρότεινες σε κάποιον να τα αγοράσει και να τα διαβάσει;
Απάντηση: Διότι είναι μικρά σε μέγεθος και διαβάζονται εύκολα. Δεν υπάρχει δύσκολη ή περίπλοκη πλοκή στα ποιήματα, στις μαντινάδες και στις μικρές ιστορίες. Ιδιαίτερα στα Ασπρόμαυρα παραμύθια και πολύχρωμοι εφιάλτες θα βρει κάποιος παιχνίδι με τις λέξεις και τις ομοιοκαταληξίες, καθώς πρόκειται κυρίως για στίχους από τραγούδια που έχω γράψει και μελοποιήσει με την κιθάρα μου. Οπότε τα περισσότερα ποιήματα εκεί έχουν μέσα τους μια μουσικότητα. Όποιος αγαπά τις Κρητικές μαντινάδες πιστεύω θα βρει πολύ ενδιαφέρον βιβλίο την αθάνατη ρίζα και Οι Ριπές ευτυχίας σε Ρωγμές Αγωνίας, περιγράφουν με αποφθέγματα, ποιήματα και μικρές ιστορίες το μικρό ταξίδι της ζωής του ανθρώπου και τα συναισθήματα κατά τη διάρκεια του ταξιδιού!

Ερώτηση: Πες μας λίγα περισσότερα λόγια ειδικότερα για την Αθάνατη Ρίζα, που είναι ένα ιδιαίτερο βιβλίο με μαντινάδες, που έχει έντονο ενδιαφέρον για την Κρήτη.
Απάντηση:  Η Αθάνατη Ρίζα αποτελεί μια συλλογή από 150 περίπου μαντινάδες μου και μια μικρή ιστορία που έγραψα για τον παππού μου. Χρησιμοποιώ κυρίως το γλωσσικό ιδίωμα της Δυτική Κρήτης (κυρίως του Ρεθύμνου) στις μαντινάδες μου, λόγω καταγωγής κι επίσης στο τέλος έφτιαξα κι ένα μικρό γλωσσάρι της Κρητική διαλέκτου όπου επεξηγούνται οι Κρητικές λέξεις, κυρίως για αναγνώστες οι οποίοι δεν είναι εξοικειωμένοι με τα Κρητικά. Είναι ένα βιβλίο που αγαπώ πολύ. Οι μαντινάδες μιλούν για τη ζωή, το θάνατο, τον έρωτα, το χωρισμό και την καθημερινότητα της Κρητική ζωής. Και το σημαντικό για εμένα στην τέχνη της μαντινάδας είναι ότι πρέπει να βγάλει ένα ολοκληρωμένο νόημα μέσα σε μόλις δεκαπέντε συλλαβές! Ελπίζω να γίνει ένα βιβλίο που θα αγαπηθεί τόσο εδώ στην πατρίδα μου, όσο και εκτός Κρήτης!


Ερώτηση: Πως βλέπεις το φεστιβάλ Όψεις του Φανταστικού; Για ποιο λόγο πιστεύεις ότι θα έπρεπε να έρθει ο κόσμος; Και πως βλέπεις αυτή την προσπάθεια που κάνουμε ειδικότερα στην Κρήτη;
Απάντηση: Το Φεστιβάλ Όψεις του Φανταστικού που διοργανώνεται εδώ και χρόνια σε πολλές πόλεις της Ελλάδας και του εξωτερικού είναι ένα πολύ σπουδαίο λογοτεχνικό φεστιβάλ! Με συμμετοχή από δεκάδες συγγραφείς από Ελλάδα και Κύπρο και πολλά διαφορετικά είδη λογοτεχνίας και ποίησης. Από σκοτεινή ποίηση και λογοτεχνία, Steampunk, μέχρι ιστορίες μυστηρίου και σύγχρονη λογοτεχνία. Μια γιορτή της λογοτεχνίας θα έλεγα στην οποία είμαι ευγνώμων που έχω την ευκαιρία να συμμετάσχω κι εγώ με τα βιβλία μου. Είναι σημαντικό που και στην Κρήτη γίνονται τέτοιου είδους φεστιβάλ για τους ανθρώπους που αγαπούν τη λογοτεχνία και το βιβλίο. Επίσης θεωρώ πολύ σημαντικό αυτό που κάνουν οι εκδόσεις Συμπαντικές Διαδρομές, καθώς δίνουν την ευκαιρία σε νέους συγγραφείς να παρουσιάσουν στο ευρύ κοινό το έργο τους και στην ουσία προάγουν την λογοτεχνία και τον πολιτισμό.


Ερώτηση: Ετοιμάζεις κάτι καινούργιο; Τι να περιμένουν οι φίλοι αναγνώστες από εσένα στο μέλλον; 
Απάντηση:  Το τρίτο μου προσωπικό βιβλίο, η ποιητική συλλογή Ριπές ευτυχίας σε ρωγμές αγωνίας μόλις κυκλοφόρησε! Και είμαι πολύ χαρούμενος που θα έχω την ευκαιρία να το παρουσιάσω σε αυτό το φεστιβάλ, αυτό το Σαββατοκύριακο στην Κρήτη! Θα χαρώ πολύ να μοιραστώ τις σκέψεις μου με τους ανθρώπους και να δω αν τελικά θα καταφέρει να αγγίξει την ψυχή κάποιου αναγνώστη η δική μου ψυχή.

Ερώτηση: Σε ευχαριστούμε για τον χρόνο σου. Θα ήθελες να πεις κάτι τελευταίο στους αναγνώστες μας;
Απάντηση: Κι εγώ ευχαριστώ πολύ. Να γίνουμε λίγο καλύτεροι άνθρωποι όλοι μας και να αγαπάμε, παρά τις δυσκολίες του καιρού. Αυτό θα μείνει τελικά. Εις το επανιδείν.