Για την επέτειο της γέννησης του Χάουαρντ Φίλιπς Λάβκραφτ στις 20 Αυγούστου του Γιάννη Μπαχά
[Πρόσκληση προς νέους ποιητές από τις εκδόσεις Συμπαντικές Διαδρομές]
Στην οροφή του τρούλου
από του Αϊ Δημήτρη την κρύπτη,
Σε ανίερο πτωματοφάγο γλέντι, γοητευμένος από ένα γυναικείο χάδι,
καλεσμένος κάποιων φοιτητών στη φρίκη.
Στην εβδομαδιαία συνάντηση των θρησκευτών,
γνωστή μεταξύ τους ως Κόκκινη Τρίτη.
Ο ιερέας ανέλαβε να με μυήσει,
σε μια ιστορία της πόλης, σε ελάχιστους γνωστή.
Μέσα στον αστικό ιστό μου ‘δειξε μια οργιώδη φύση,
και πως έχει ήδη τη Θεσσαλονίκη κατακτήσει,
μια αλλόκοσμη, αποτρόπαιη φυλή.
Η πόλη μας, μου είπαν, πως είναι τρύπια,
όχι, μην νομίζετε, τίποτε, ακόμη, δεν ήπια.
Και πως τώρα, που άνοιξαν οι πόρτες,
με της τεχνολογίας το κλειδί,
κάποιες απόκοσμες ακούστηκαν νότες
και κάποιοι, ως ο Πίκμαν (2) καλλιτέχνες σε άγνωστες γκαλερί,
ευαίσθητοι, όπως είναι στων ονείρων τα μηνύματα,
φρικώδη πλάσματα ζωγράφισαν και
στριγκλά τραγούδησαν ποιήματα.
Σαν τρελοί πλέον τριγυρνούν στης Ευαγγελίστριας τα μνήματα.
Οι κάτοικοι της πόλης πια, δεν περνάνε απ’ την Καμάρα,
χωρίς τρομάρα,
φοβούμενοι τα όντα
που ξεπηδήσαν απ’ τη Ροτόντα.
Και εγώ ως λάτρης των Παλαιών και του Μεγάλου Κθούλου,
ένας, από τους πολλούς (ποιος να το πίστευε), που έκρυβε αυτή η πόλη,
το αίμα αθώων ξένων φοιτητών, τα ασέληνα βράδια πίνω
στο ερειπωμένο πλέον Ναυαρίνο.
Από την τρύπα του Μετρό που κατάπιε την πόλη,
αναδύθηκε ο Μέγας Κθούλου.
Και εμείς καλώντας όλους τους Παλαιούς Θεούς,
Ύμνους ας αναπέμψουμε, πιστοί μου, τρομακτικούς
υπό τη σκέπη της Αγιάς Σοφιάς,
στην εκκλησία ενός νεκρού πλέον θεού,
στην ιστορίας του ανθρώπου της εσχατιάς,
πλοκάμια κρέμονται απ’ την οροφή του τρούλου.
Θεσσαλονίκη, 8/7/2015
Σημειώσεις:
1. O Παρείσακτος (The Outsider), διήγημα του Phillips Lovecraft γραμμένο το 1921. Δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Weird Tales τον Απρίλιο 1926.
2. Το Μοντέλο του Πίκμαν (Picman’s Model), διήγημα του H.P.L. γραμμένο το 1926. Δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Weird Tales τον Οκτώβριο του 1927.
Ο Λάβκραφτ(1) στο ρινγκ
στον Επαναβιωτή (2),
για κάποιον νέγρο αθλητή,
μια πυγμάχου περιγραφή εξαιρετική.
Ο ήρωας του μπόρεσε να τον επαναφέρει στη ζωή,
με ένα πείραμα αποτυχημένο,
που του χάρισε βίο στοιχειωμένο.
Κι’ όμως, ακόμη κι’ αν ο Χάουαρντ,
δεν ήταν της άθλησης θιασώτης,
και η κράση του η ασθενική του
επέτρεπε μόνο να πεζοπορεί,
δεν ήταν γι’ αυτό της αγάπης του σώματος εξωμότης,
αντίθετα με τον συνονοματό του συγγραφέα φίλο (3),
που του άρεσε να πυγμαχεί και να παίζει ξύλο.
Όλο του το έργο είναι ένας μάχης στίβος,
όπου όλοι του οι ήρωες είναι ένας, ο Άνθρωπος.
Με τερατώδεις μάχεται δυνάμεις,
για να σωθεί το είδος.
Με σώμα και μυαλό χωρίς περιγραφή,
μα που η γλώσσα του αντικαθιστά στην αφή.
Αυτή ήταν του Λάβκραφτ η παρακαταθήκη και η ευχή,
τον κόσμο του ο Άνθρωπος υπερασπιζόμενος,
απέναντι στην άβυσσο, αιώνια να πυγμαχεί.
Θεσσαλονίκη, 21/6/2015
Σημειώσεις:
1. Howard Phillips Lovecraft: Αμερικάνος συγγραφέας (1890-1937). Πρωτοπόρος και ασύγκριτος τεχνίτης του κοσμικού τρόμου και της επιστημονικής φαντασίας.
2. Ο Επαναβιωτής (The Reanimator): Τίτλος διάσημου διηγήματος του H.P.L. Γράφτηκε το 1921-922 και δημοσιεύτηκε στο Home Brew Vol. 1 το 1922.
3. Robert Edward Howard: Αμερικανός συγγραφέας (1906-1936). Τεχνίτης της ηρωϊκής φαντασίας και του κοσμικού τρόμου. Δημιουργός του κινηματογραφικού Κόναν. Αλληλογράφος και φίλος του H.PL. Αυτοκτόνησε συντετριμμένος από τον θάνατο της μητέρας του.
«Προς τιμήν του πρωτοπόρου Howard Phillips Lovecraft
(5 χαϊκού)
οι Μεγάλοι Παλαιοί
από τη Γη την τροφή.
Όνειρο Λάβκραφτ
μυαλά ταξιδεύουν
άχρηστα σκάφη.
As Lovecraft said
you can travel to the stars
without leaving bed.
Lovecraft suggest
to call “Dreamquest”
our new spaceship.
In Lovecraft trust
to guide us to the stars
he was in Mars.